sunnuntai 12. toukokuuta 2013

My U.S. Family

Jonkun verran toivottiin esittelyä mun hostperheestä ja tänään mulla olikin aikaa alkaa toteuttamaan tätä :)
Mun perheeseeni täällä kuuluu momi Nancy, dadi Karl ja sisko Caroline. Lisäksi mulla on myös toinen sisko, Ellen, mutta se asuu New Jerseyssä, enkä nää sitä kauhean usein, eikä mulla ole siitä oikeastaan yhtään kuvia, joten en nyt puhu siitä sen enempää :)



 Mun hostisän suku on kotoisin Ruotsista ja se on asunutkin siellä lapsena vuoden. Dadilla on jotenkin samanlainen huumorintaju kuin mulla ja me tullaan juttuun hyvin. Se on insinöörinä firmassa joka valmistaa pullonkorkkeja, mutta sen todellinen kiinnostuksen kohde on valokuvaus. Valokuvaus on sille jotain harrastuksen ja työn väliltä, koska se tekee aika paljonkin valokuvauskeikkoja joista se saa rahaa, mutta ei kuitenkaan niin paljon että pystyisi elättämään itsensä valokuvauksella. Dadi on yleensä aika kiireinen, koska se tosiaan käy töissä 8-5 arkisin ja monesti sen jälkeen iltaisin ja viikonloppuisin on valokuvaamassa tai photoshoppaamassa ottamiaan valokuvia työhuoneessaan. 



Caroline on siis 18-vuotias (niinkuin minäkin nyt!) ja seniori meidän koulussa. Se on mulle niinkuin sisko ja vietänkin sen kanssa varmaan eniten aikaa. Meillä on esim. monia samoja lemppari tv-ohjelmia joita me katotaan yhessä ja se myös kuljettaa meidät kouluun. Se aikoo alkaa ensi syksynä opiskelemaan kampaaja+kosmetologi alaa ja sen suurimpia kiinnostuksen kohteita onkin meikit yms. kosmetiikka tuotteet sekä vaatteet :) Caroline harrastaa lacrossea meidän koulun joukkueessa ja haaveilee roller derbyn pelaamisesta tulevaisuudessa. 





 Momi opiskeli yliopistossa biologiaa ja halusi biologian opettajaksi, mutta kesken hänen opiskelun momi ja dadi muuttivat toiseen osavaltioon, jossa opiskelusuorituksien säännöt muuttuivat ja se haave sitten jäi. Nyt hän on osaaikaisesti töissä kirjastossa, ollut jo monia vuosi. Mom työskentelee yleensä 24h viikossa, eli kolme 8h päivää, joskus myös viikonloppuisin. Ja rakastaa työtään! Olen varmaan kaikista läheisin juuri momin kanssa, koska meillä on jotenkin tosi samankaltainen ajatusmaailma ja samanlaiset mielipiteet asioista.   



Ja mitenkäs tämä perhe on sitten päätynyt mukaan vaihtojuttuihin? Kaikki lähti siitä, kun perheen vanhin tytär Ellen sai stipendin joltain USA-Germany-yhdistykseltä ja lähti vaihtoon Saksaan 2005-2006 (Ellen oli opiskellut saksaa jo monta vuotta). Tätä perhettä pyydettiin sitten hostaamaan yhtä tyttöä Saksasta väliaikaisesti, kunnes hänelle löytyisi isäntäperhe, mutta perhettä ei löytynyt (eikä se järjestö edes kertonut tälle saksalaiselle tytölle, että tämä olisi vain väliaikainen perhe!), joten loppujen lopuksi se tyttö oli näillä koko vuoden. He ottivat toisen saksalaisen tytön vuonna 2007-2008, kun Ellen muutti vuodeksi Saksaan tekemään töitä. Caroline alkoi myös opiskella saksaa ja osallistui koulun järjestämään vaihtoon, jolloin syksynä 2011 tänne tuli saksalainen tyttö asumaan kolmeksi viikoksi ja seuraavana kesänä (2012) Caroline meni hänen perheeseensä asumaan kolmeksi viikoksi.
No, viime vuonna Ellen päätti lähteä opiskelemaan New Jersey:n ja perhe päätti ottaa vielä viimeisen kerran vaihtarin. Mutta he kokivat jo saaneensa tarpeekseen saksalaisesta kulttuurista ja halusivat vaihtarin jostain eri maasta, joten he ottivat yhteyttä paikalliseen AFS:ään ja päätyivät lopulta valitsemaan minut.

 

No mitäs me sitten tehdään perheen kesken? Ei oikeastaan mitään kummempia, eletään ihan normaalia perhe-elämään :D Päivisin me tytöt ollaan tietysti koulussa, dadi töissä ja momi päivästä riippuen töissä tai kotona. Yleensä iltaisin me syödään yhdessä, joko kotona tai ulkona ja sen jälkeen katsotaan tv:tä/pelataan/dataillaan/tehdään läksyjä. Viikonloppuisin me käydään monesti ulkona syömässä ja yleensä meillä on jotain pientä ohjelmaa, esim. tänään oli Carolinen lacrosse peli ja huomenna isovanhemmat ovat tulossa kylään. Ollaan me kyllä aika monia reissua tehty, pienempiä päivänreissuja ja muutamia pitempiäkin. Me ollaan siis käyty viikonloppureissulla Chicagossa ja St.Louis:ssa, neljän päivän reissu New Yorkissa, monia reissua Champaign:ssa (isovanhemmat asuvat siellä), kaksi päiväreissua Cincinnatissa (sijaitsee Ohion puolella mutta me käveltiin sillan yli Kentuckyyn ku se on siina ihan rajalla, jotta mä voin sanoa käyneeni myös Kentucky:ssä ;)) ja päiväreissu Lafayettessä. Ja totta kai me ollaan monesti käyty Indianapoliksessa. Lisäksi tein itsenäisen reissun Atlantaan, moikkaamaan tätiäni ja hänen perhettään. Luulisin, että tossa on kaikki mutta voin olla väärässäkin. Dadi yhdesti itseasiassa kiitti minua, kun olen täällä, koska nyt heillä on hyvä syy reissata enemmän :D


Oon ihan tajuttoman onnellinen mun hostperheestä, meillä ei ole ollut mitään ongelmia, siis ei yhtäkään riitaa tai mitään epäselvyyksiä. Mun mielestä mun perhe on tosi rento ja jotenkin samanhenkinen kuin mun oma perhe Suomessa. Ei oo mitään älyttömiä sääntöjä ja lapsiin luotetaan. Tuntuu niin hassulta nyt muistella sitä päivää kun mä tapasin heidät ensimmäisen kerran, kun en tuntenut heitä yhtään! Meni siinä minulla kyllä aika kauan aikaa ennenkuin pystyin rentoutumaan ja olemaan kunnolla oma itseni. Ei ole vielä yhtään iskenyt se ajatus, että kohta olisi lähtö edessä, enkä tiedä milloin näen heitä seuraavan kerran. Mutta se tulee olemaan kyllä niin outoa... Pitää lähteä perheestään palatakseen oman perheensä luokse, pitää jättää arki palatakseen arkeensa! Se vaan tuntuu niin järjettömältä! Onneksi momi on monta kertaa luvannut, että he tulevat käymään Suomessa muutaman vuoden kuluessa ja tekevät samalla reissun Ruotsiin. Ja tiedän että hän on tosissaan, sillä he ovat myös käyneet molempien edellisten vaihtareidensa luona kylässä. Ja kyllähän minäkin aion usaan palata vielä, siitä ei ole kysymystäkään (:


4 kommenttia:

  1. kiva postaus! :)
    oon ite lähössä 3kk päästä usahan afs:n kautta vaihtoon niin tuli pari kysymystä mieleen !
    eli milloin sä sait kuulla ekan kerran sun perheestä? ja ottiko perhe suhun ensiks itse yhteyttä vai afs? tiedätkö oliko sut valittu jo kauan aikasemmin heidän perheeseensä ennen kuin sait kuulla siitä? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sain kuulla mun hostperheestä toukokuun puolessa välissä/loppu puolella ja afs kerkesi ensin laitella s-postia, vaikka momi kirjoittikin viestiä vain muutaman tunnin afs:n jälkeen :) Mun perhe oli mut valinnut helmi-maaliskuussa jo, mutta joutuivat odottelemaan toukokuuhun asti että tämä high schooli hyväksyi minut. Ja kysy ihmeessä kysymyksiä lisääkin jos tulee mieleen!

      Poista
  2. olipa kiva postaus. sinä ja host-perhe olette onnistuneet löytämään toisenne!

    VastaaPoista